top of page

Mezzotint – Erling Valtyrson "Utsikt"

 11. februar til 5. mars 2023

Velkommen til vernissage lørdag 11. februar kl 14.00-16.00 
Musikk ved gitarist Andreas Grønli

Det er med stor glede at vi kan invitere til den fjerde separat-utstillingen 
med grafiker Erling Valtyrson. Kunstnerens arbeider i en rik motiv verden, med blant annet stilleben, landskap og portretter. 

Teknikken mezzotint gir spesielt gode muligheter for dybde i nyanser og graderinger som får frem bløte overganger i lys og skygge. 
Dette har blitt hans varemerke,  hvilke han høster stor internasjonal anerkjennelse for,                                                                           og blir av kollegaer og utstillingssteder kallet for «The Master of Mezzotint» 

Dette understrekers av en lang og imponerende CV samt utstillings-rekke som teller over store deler av verden.

Her er er et utvalg: 
Utstiller i Arsène Bonafous-Murat, Nasjonalbiblioteket i Paris, og Valtyrson er tatt opp som medlem i Société des Peintres-Graveurs Francais, i samme landet. Han har vist sine arbeider Olimpa Theodoli i New York, og Artgraph i Nagoya, Osaka, og Kobe i Japan, i tillegg en rekke juryerte utstillinger og priser i Korea og omtalte Japan.  Galleri Oto i Osaka, må spesielt fremheves.(2007). Han er oppkjøpt av Montreal Museum of Fine Art, Canada, og Musee Jenisch, Cabinet des Estampes, Sveits. 
I 2017 mottok Valtyrson 1. pris i Russland for  «Prize for adhering to the traditions and skills of graphical work» 
Våren 2020 viste han en større retrospektiv utstilling i Antwerpen, Belgia.  
                                            
Her til lands har Erling Valtyrson et stort og interessert publikum, og er ettertraktet av samlere: Innkjøp av bl.a Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd, Museet for Samtidskunst, KODE, og av HKH Dronning Sonjas Private Samling.     

Kunstkritiker Trond Borgen skrev dette i katalogen til Valtyrson sin omtalte utstilling i Antwerpen, Belgia 2020. (Utdrag): 


» The soft light lets the motif emerge, only to recede back into darkness.                                                                                             By means of his careful, sensitive approach, Valtyrson combines his own technical
elegance with the power of his motifs in order to create a subtle graphic expression.

There are obvious parallels to the Spanish still-life masters of the 17th century.
In particular, I am thinking of Sánchez Cotan´s still-lifes with fruits and
vegetables against a black background. Like Cotan, Valtyrson creates an
irrational picture of the everyday. His vegetables and simple objects exist in a graphic purity which appears obvious and mysterious at the same time – a paradox. This paradoxical mystery is at the very centre of Valtyrson`s production; it is as if his pictures close in around their own secrets whilst at the same time inviting the spectator to wonder and lose himself in their velvety darkness…
In one sense they (portraits) make up a type gallery that may be reminiscent of August Sander`s photographic
documentation of human types and professions in the 1930s..
When strange creatures and strange fruit seem to float in a black void, they seemingly appear from nowhere, out of any rational context – like in a dream. In this sense Valtyrson is a dream-catcher, making our dreams both solid and tactile, and ephemeral and evanescent, at the same time. The absurdity is real enough, as it allows Valtyrson`s motifs to escape from straight storytelling. They show us a world that is uncertain, cryptic and incomprehensible, paradoxically conveyed by a painstaking realism that creates expectations kept at bay by what these pictures hide.

Here lie the enigmas of Valtyrson`s art. The pitch-black silence harbours the
powerful forces of the subconscious…».

 

bottom of page